פרק 46 • הורדוס

 

הוא היה מלך היהודים, שראה את עצמו יהודי לכל דבר, למרות שלא כל העם ראה אותו כך.
הכל אצלו היה הכי והוא פיתח את הארץ יותר מכל אחד אחר, אבל השאיר מאחוריו שובל דמים ארוך.
על בניית בית המקדש המפואר ביותר בכל העולם וגם על בנייה של מקדשים אליליים ברחבי העולם.
על הפוליטיקה הפנימית של יהודה ועל הפוליטיקה של רומא.
על קנוניות ורציחות, גם של בני משפחה, ועל מחלות נפש.
ומה חכמים חשבו עליו.


ההרודיון

שחזור הארמון במצדה

דגם בית המקדש

x

תגובות

  1. לכאורה, יש הסבר פשוט יותר מההסבר של הר סגור לקישור בין הורדוס לישו. כפי שנאמר בפרק, הורדוס נתפס על ידי הנוצרים כיהודי, ואם כן, הוא מלך יהודי. ואם הם מאמינים שהמשיח הוא ישן, אזי כדי שיתקיים הפסוק שברך יעקב את יהודה "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו, עד כי יבוא שילה" העוסק להבנתם (וגם לפי המסורת היהודית והפרשנות הקלאסית) במשיח, צריך ליצור חיבור בין מלך יהודי לבין המשיח כדי לומר שבאמת שושלת המלוכה היהודית נמשכה עד שבא שילה, המשיח, ישו. את ההסבר הזה שמעתי מד"ר חנן בירנבוים.

    השבמחק
  2. פרק נהדר!
    בכל פעם שאני רואה שיצא פרק חדש אני מתרגש. תודה!

    השבמחק
  3. פרק מרתק! תודה רבה!

    השבמחק
  4. האם הורדוס היה טוב ליהודים?
    כל עוד הורדוס שלט ביהודה לחא היו נציבים רומאים
    הנציבים הרומאים היו הרבה הרבה הרבה יותר רעים ליהודים
    אילו היו מנהיגים כמו הרודוס אחריו שמצליחים לשלוט ביהודה (גם אם לא כל כך נחמדים) לא היו מחתחילה מציבים וכניראה בית המקדש לא היה נחרב

    השבמחק
  5. האם הורדוס היה יהודי?

    אבא שלו היה גיור בכפייה ואמא שלו הייתה נסיכה נבטית
    לפני מרד בר כוכבא יהדות עברה דרך האב ולא דרך האם
    כלומר כן הוא היה יהודי

    השבמחק
  6. הפרק ממש מעולה
    ומלמד תקופה חשובה בהיסטוריה של כולנו
    אחד הפרקים הכי טובים ששמעתי בכל הפודקאסטים שאני שומע

    הערה קטנה:
    אתה מדבר הרבה על הסנהדרין
    מה זה?
    איזה סמכויות היו לו אם בכלל?

    בבית השני ההנהגה המדינית, הכלכלית, משפטית וצבאית היתה בידי מלכי ונשיאי חשמונאי / נציבים ומושלים זרים / הכהן הגדול / הורדוס
    ההנהגה הדתית הייתה בידי הכהן הגדול
    איפה התפקיד של הסנהדרין

    אולי כדאי לעשות פרק על הסנהדרין

    השבמחק
    תשובות
    1. יישר כח ותודה רבה על הרצאת הדברים הבהירה והמרתקת. אבל ברשותך, הערת ביקורת מנקודה אמונית. אני מבין את המתודולוגיה המחקרית בה אתה נוקט שנועדה להציב בפנינו את העובדות ההיסטוריות עם כל רבגוניותן וריבוי הפנים שלהן ולהביא את המאזין לידי ניתוח ושיפוט של העובדות וגיבוש חוות דעת עצמאית. כך שמעתי אותך נוהג בכמה וכמה פרקים. אך דא עקא, אני כאדם מאמין סבור שדעת חז"ל איננה עוד עובדה מבין שלל הנתונים שעלי לדעת על מנת לגבש עמדה. אני חושב שחז"ל בעצמם ראו את מכלול האישיות של הורדוס ומכלול פעולותיו בכל התחומים ועל בסיס ניתוח כולל זה גיבשו את דעתם.
      לגופם של דברים: חכמינו ראו את טירוף הרציחות של הורדוס ובמקביל הם גם ראו את מפעלי הבנייה האדירים שלו, את הפיתוח הכלכלי והביטחוני של הממלכה. זה לא גרם להם לראות אישיות מורכבת. ההכרעה הברורה היא שביום מותו קבעו יום טוב, כמו שהבאת את דברי מגילת תענית. כמובן שאין הקב"ה מקפח שכר כל בריה ובריה ואין עבירה מכבה מצוה ולכן ביחס לבנין בית המקדש ידעו חכמים להביע את הערכת האמיתית למפעל הגדול. גם אם בבא בן בוטא המליץ לו על שיפוץ המקדש בהקשר של כפרה על רציחת החכמים "הוא כיבה אורו של עולם ילך ויעסוק באורו של עולם", ודאי שמפעל זה לא הלבין את חטאיו ורשעותו הנוראה. הוי אומר: רוצח מתועב שבונה בניינים רבים, אין כאן לא התלבטות ולא מורכבות, לפחות לא לדעת חז"ל. וההכרעה שלהם מחנכת אותנו לראיה מוסרית אמיתית.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פרק 63 • המשורר מעזה • רבי ישראל נג׳ארה

פרק 1 • הגאונים

פרק 68 • סורא ופומבדיתא